فرخنده: سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه (۲۷ ثور) در گزارش تازه خود خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط چهار خبرنگار از بند طالبان در ولایت‌های خوست و غزنی و لغو دستور تعلیق نشرات تلویزیون‌های «نورین» و «بریا» از سوی این گروه شد.

سازمان عفو بین‌الملل گفته است: «فضای آزادی بیان با حملات مداوم طالبان به شدت کاهش یافته است و تا آگست ۲۰۲۳ بیش از ۸۰ درصد از زنان روزنامه‌نگار به‌دلیل افزایش محدودیت‌ها توسط طالبان رسانه‌ها را ترک کرده‌اند.»

این سازمان هم چنان گفته است که هیچ خبرنگار نباید به خاطر انجام مسؤلیت بازداشت یا زندانی شوند.

طالبان با حمله به رسانه ها می خواهد که آزادی بیان را در این کشور به طور کامل از بین ببرد.

در اعلامیه ی این سازمان هم چنان آمده است که پس از تسلط دوباره ی طالبان در کشور، نیم از رسانه ها فعالیت شان را توقف داده و خبرنگاران به خاطر حفظ امنیت مهاجر ویا وظیفه اش را ترک کردند.

طالبان روز دوشنبه (۳ ثور) اسماعیل سعات، خبرنگار «رادیو ناز»، وحیدا‌لله معصوم، خبرنگار «رادیو‌ اقرأ« احسان‌الله تسل، خبرنگار رادیو «اولس غږ» در ولایت خوست را به اتهام «نشر موسیقی» و «تماس تلفنی با شنوندگان زن» بازداشت  کردند.

در ولایت غزنی اما این گروه حبیب الرحمان تاثیر، گزارشگر رادیو آزادی را در اوسط ماه حمل بازداشت و زندانی کرده است.

وزارت اطلاعات فرهنگ طالبان هم چنان در ۲۸ ماه حمل دستور تعلیق نشرات تلویزیون‌های خصوصی «نورین» و «بریا» را تا زمان تصمیم دادگاه، صادر کرد.

این سازمان در حالی برای خبرنگاران دادخواهی می کنند که در این اواخر باز داشت و زندانی کردن خبرنگاران افزایش یافته و طالبان به بهانه های مختلف روزنامه نگاران را باز داشت و زندانی می کنند

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *