فرخنده: شکردوخت جعفری، اولین زن مخترع و فیزیک دان طبی از افغانستان است که دیروز چهارشنبه ۱۲ ثور به عنوان مبتکر سال بریتانیا شناخته شد و جایزه ی دینامیک سال ۲۰۲۴ را بدست آورد.

وی هم چنان در صفحه ی فیسبوک اش نوشت که از دريافت این جایزه بی نهایت خوشحال است.

شکردخت جعفری در سال ٢٠١٦ جایزه “زنان در نوآوری در بریتانیا” را به دست آورده و با ٥٠ هزار پوند این جایزه، یک شرکت خصوصی را با استخدام یک انجنیر تاسیس کرد تا اولین نمونه این ماشین اندازه گیری دقیق را تولید کند.

شکردخت جعفری در سال ١٩٧٧ در ولسوالی دایکندی ( اکنون ولایت) در روستای “ارل” به دنیا آمد؛ روستایی که مکتب نداشت اما او با تنی چند از همسن وسالانش، آموزش ابتدایی غیررسمی را نزد پدری آغاز کرد که داوطلبانه معلمی می‌کرد.

خانم جعفری اولین‌بار در سال ۱۳۹۲ خبرساز شد. زمانی که وزارت تحصیلات عالی افغانستان و دانشگاه ساری بریتانیا اعلام کردند که این دانشجوی دوره دکترای افغان توانسته، وسیله جدیدی را برای موثرتر ساختن پرتودرمانی برای کمک به درمان بیماران سرطان ابداع کرده است.

وی هم چنان در سال ۲۰۱۶ برنده جایزه ی زنان در نوآوری، در بریتانیا شد. این رقابت توسط “نهاد نوآوری بریتانیا” (Innovate UK’s infocus awards) راه اندازی شده و هدف آن حمایت از زنانی است که می‌تواند الگو و الهام‌بخش سایر زنان باشند.

و با ٥٠ هزار پوند این جایزه، یک شرکت خصوصی را با استخدام یک انجنیر تاسیس کرد تا اولین نمونه این ماشین اندازه گیری دقیق را تولید کند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *