عکس: رسانه فرخنده

هم‌زمان با رسیدن سوم ماه می، روز جهانی آزادی مطبوعات، جنبش زنان برای عدالت و آزادی می‌گوید: ” اکنون تعداد از خبرنگاران به جرم آزادی‌بیان و گزارشات عینی جامعه در زندان طالب، شکنجه می‌شود.” و با نشر قطع‌نامه‌ی چنین گفته است.” جهان در حالی از روز آزادی مطبوعات سخن میزند و تجلیل به عمل میاورد که وضعیت افغانستان از لحاظ آزادی بیان، با عقب‌گرد بسیار وحشتناک و آینده مبهم و نا معلوم مواجه است. از زمان تسلط گروه طالبان، آزادی بیان در این کشور مطلقا از بین رفته و گزارش دادن وضعیت عینی جامعه جرم پنداشته میشود.

طالبان رسانه‌ها را سانسور و محدودیت‌های بی‌شماری را بر رسانه‌ها و کارمندان رسانه‌ای وضع کرده‌اند. آنها در اولین اقدام شان از رسانه‌ها خواستند تا از نشر و پخش سریال‌های خارجی، موسیقی و اعلانات تجارتی که در آن تصاویر زنان باشد، خودداری کنند و سپس زنان خبرنگار را مجبور به پوشیدن ماسک، حجاب طالبانی نمودند. گزارشهای خبری حضور در پرده تلویزیون منع کردند.

طالبان آزادی را از رسانه که تحت حاکمیت شان فعالیت دارند، گرفته است.

تمام رسانه های داخلی تحت سانسور و کنترول طالب قرار دارند.
این وضعیت باعث شده است که خبرنگاران در فضای ترس قرار بگیرند و نتواند آزادانه فعالیت کند. طالبان تنها به سانسور رسانه و وضع محدودیت بسنده نکرده است. بازداشت خود سرانه‌ای خبرنگاران، لت و کوپ و تهدید خبرنگاران همچنان ادامه دارد. در این نزدیک به سه سال حاکمیت طالبان بیش‌ترین کشتار و بازداشت و شکنجه خبرنگاران در افغانستان توسط طالبان اتفاق افتاده است و همین اکنون تعداد از خبرنگاران به جرم آزادی بیان و گزارشات عینی جامعه در زندان طالب شکنجه میشود.
این وضعیت باعث شده است که اکثریت خبرنگاران از مسلک خبرنگاری دور بماند و به جای کار در رسانه، خانه نشینی را ترجیح بدهد و تعدادی هم به دلیل ترس از بازداشت و شکنجه طالبان مجبور به ترک کشور شده است و اکنون فیصدی کم از خبرنگاران با وجود سرکوب‌ طالبان، برای زنده‌ نگه‌داشتن روزنامه‌نگاری در این کشور مبارزه می‌کنند که هیچ حامی ندارد.”

و خواسته‌های خود را چنین بیان کرده است.”
ما اعضای جنبش زنان افغانستان برای عدالت و ازادی از تمامی نهاد های بین المللی حمایت از رسانه ها، نهاد های حقوق بشری و سازمان ملل میخواهیم که از ازادی رسانه ها و خبرنگاران در داخل افغانستان حمایت کنند و طالبان را به دلیل سرکوب آزادی بیان و نقض گسترده ازادی بیان پاسخگو قرار بدهد.”

مهتاب( مستعار) یکی از اعضای این جنبش می‌گوید: ” وضعیت جاری باعث شده است که اکثریت خبرنگاران از مسلک خبرنگاری دور بماند و به جای کار در رسانه خانه‌نشینی را ترجیع بدهد.”

این‌درحالی‌ست که مرکز خبرنگاران افغانستان در رابطه به «روز جهانی آزادی مطبوعات» با نشر گزارشی می‌گوید در یک سال اخیر ۱۳۶ رویداد نقض آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را ثبت کرده که شامل ۷۳ مورد تهدید و ۶۴ مورد بازداشت خبرنگاران‌ از سوی طالبان می‌شود.

این مرکز (پنج‌شنبه، ۱۳ ثور) با نشر گزارشی، گفته است که محدودیت‌ها بر رسانه‌ها در یک سال اخیر از لحاظ آماری کاهش یافته، اما از لحاظ ساختاری افزایش یافته است.

کبرا علی‌زاده

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *