فرخنده: دیدبان حقوق بشر به مناسب روز جهانی آزادی مطبوعات، روز گذشته «جمعه، ۱۴ ثور»، برند‌گان جوایز رسانه‌ای حقوق بشر در آسیا را اعلام و جایزه «اتاق خبر در تبعید» را به رسانه «زن تایمز» داده است.

رسانه ی زن تایمز یک رسانه ی خبری آنلاین است که بیشتر وضعیت زنان و حقوق بشر تحت حاکمیت طالبان را پوشش می دهد.

دیدبان حقوق بشر اعلام کرده است که رسانه «زن تایمز» با نشر گزارشی از خودکشی زنان و دختران در افغانستان تحت حاکمیت طالبان و یک رسانه دیگر از کشور میانمار برنده‌ی جایزه رسانه‌ای حقوق بشر شناخته شده‌اند.

در اعلامیه ی دیدبان حقوق بشر آمده است که رسانه ی« زن تایمز» با نشر گزارش های وحشتناک از زندگی زنان و دختران افغانستان که تحت سرکوب طالبان قرار دارد برنده ی این جایزه اعلام شده است.

زهرا نادر، خبرنگار زن از افغانستان است که مدیریت این رسانه را به عهده دارد.

زهرا نادر از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به‌عنوان خبرنگار در افغانستان کار کرده و پس از آن به کانادا پناهنده شده است.

خانم نادر در صحبت با رسانه ها گفته است که در شرایطی که طالبان «آپارتاید جنسیتی» را در افغانستان اعمال کرده‌اند دریافت این جایزه نشان‌‌دهنده توانایی‌های زنان خبرنگار در افغانستان است.

به گفته ی خانم نادر، طالبان می خواهد با وضع محدویت ها علیه کار زنان در رسانه آنان را مجبور کنند تا وظایف شان را ترک کنند اما این محدودیت ها باعث شده است تا زنان با توانی بیشتر و مصمم تر حرکت کنند.

وی هم چنان افزود؛ «طالبان به گونه خاص با وضع محدودیت بر کار خبرنگاران زن، تلاش دارند تا آ‌ن‌ها را زیر فشار آورده‌ و مجبور به ترک شغل‌شان کنند؛ اما در طرف مقابل خبرنگاران زن باید بیش‌تر تلاش کنند تا با همه امکانات در مورد فاجعه‌ی آپارتاید جنسیتی که امروز در افغانستان در حال وقوع است آگاهی‌دهی کنند».

از سوی دیگر تیرانا حسن، مدیر اجرایی دیدبان حقوق بشر، می گوید که جوایز رسانه‌ای حقوق بشر، خبرنگارانی را تقدیر می کنند که در حال کشف ضروری‌ترین مسائل حقوق بشر در آسیا هستند.

او افزود: «در عصری که استبداد رو به رشد همواره حاکمان مستبد و انبوه اطلاعات نادرست را به وجود می‌آورد، نقش خبرنگاران در افشای حقیقت مهم‌تر از همیشه است».

قرار است این جوایز در در ۱۰ می ۲۰۲۴ در یک مراسم ویژه در شهر تایوان به برندگان آن اهدا خواهد شد.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *