جنبش زنان بدخشان

فرخنده: شماری از زنان معترض در ولایت بدخشان در ۲۴ ثور طی یک گردهمایی در یک مکان سربسته خواستار به رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افغانستان شدند.

این زنان معترض از جامعه ی جهانی خواستند که جنایت علیه بشریت را به رسمیت شناخته و چهره ی واقعی طالبان را به جهان نشان دهد.

به گفته ی این معترضان در حکومت طالبان زنان و دختران به‌دلیل جنسیت‌شان بیشترین آسیب‌ را متحمل می شود. طالبان زنان افغانستان را فقط به‌دلیل جنسیت‌شان از تمام‌ عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتا آموزشی حذف کرده‌اند

در اعلامیه هم چنان آمده است که «آپارتاید جنسیتی و حذف زنان» از برنامه‌هایی بود که در اولویت کارهای طالبان قرار داشت و این گروه نه‌تنها زنان را از کار و فعالیت‌های سیاسی منع کردند؛ بلکه آن‌ها را از تحصیل و آموزش که از حقوق مسلم دینی و اجتماعی هر انسان است، محروم کرده‌اند.

در اعلامیه ی جنبش زنان بدخشان گفته شده است که طالبان زنان را از اجتماع حذف و آنان که خواستار حقوق اولیه ی شان هستند را زندانی شکنجه و حتی به قتل رسانده است.

این جنبش از جامعه‌‌ی جهانی، نهادهای حقوق بشری و کشورهای ذی‌دخل در مسائل افغانستان می‌‌خواهد که طالبان را به عنوان عاملان «آپارتاید جنسیتی» به محاکمه بکشانند تا در عمل ثابت شود که حامی زنان و حقوق آن‌ها هستند.

این در حالی است که از چندی بدین سو کارزار به رسمیت شناسی آپارتاید جنسیتی در افعانستان توسط شماری از فعالان حقوق بشر، جامعه مدنی و مدافعان حقوق بشر از طریق شبکه های اجتماعی راه اندازی شده است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *