فرخنده: پس از آن که طالبان شماری از مکاتب های دخترانه را در ولایت های مختلف به مدارس دینی تبدیل کردند دختران بازمانده از تحصیل، برای فراگیری آموزش دینی در این مدارس ثبت نام کرده اند.

کندز از جمله ولایت های است که طالبان چندین مدارس دینی را برای دختران در این ولایت بازگشایی کرده و بیش از صد ها تن از دختران بالاتر از صنف ششم در این مدارس مشغول آموزش هستند.

طالبان محلی در ولایت کندز می گوید در حال حاضر۵۰۰ باب مکتب و ۸۰۰ باب مدرسه در این ولایت فعالیت دارند که بیشتر از این مدارس در دو سال اخیر ساخته شده است.

شماری از این دختران می گویند که آن ها رویاهای زیادی داشتند اما طالبان در این مدارس به دختران می گویند که زنان برای خدمت به مردان آفریده شده است و آنان نباید در مسائل سیاسی و اجتماعی دخالت داشته باشند.

شماری از دختران می گویند که در حکومت قبلی هیچ کس علاقه مند تحصیل در مدارس را نداشته اند حتی در بدل تشویقی نیز آن ها حاضر نبودند در مدارس درس بخوانند اما امروز پزیرش دختران به دلیل کمبود جای پزیرفته نمی شود.

گفته می شود که شیوه ی تدریس در این مدارس تزریق تفکر طالبانی است.

فرشته( مستعار) یکی از دانش آموزان مدرسه می گویند دختران که تازه وارد مدرسه می شوند از طالبان نفرت دارند اما طالبان به مرور زمان تزریق تفکر طالبانی انجام داده و آنها دعوت به ازدواج می‌کنند.

 

طالبان پس از حاکمیت دوباره در افغانستان، نزدیک به دو سال است که دختران بالاتر از صنف ششم را از رفان به مکاتب و دانشگاه ها منع کرده است.

این گروه در بهار امسال در ولایت های مختلف چندین مکاتب را به مدارس دینی تبدیل و چندین مدارس دینی را ساخته است که فعلا صدها تن از دختران بازمانده از تحصیل در این مدارس مشغول آموزش دینی هستند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *