📸 social media

فرخنده: بخش زنان سازمان ملل متحد دریک گزارش تازه پیش بینی کرده است که اگر جلو ممنوعیت تحصیل دختران در افغانستان گرفته نشود ازدواج کودکان دختر ۲۵ درصد افزایش می یابد.

این نهاد روز گذشته(شنبه، ۵ جوزا) گفته است که با تداوم ممنوعیت آموزش دختران، فرزند‌آوری زودهنگام در میان دختران نوجوان، ۴۵ درصد و مرگ‌و‌میر مادران میان زنان و دختران افغانستان ۵۰ درصد افزایش خواهد یافت

این سازمان هم چنان بیان کرده است که افغانستان تنها کشوری است که تحصیل دختران بالاتر از صنف ششم به عنوان یک سیاست منع شده است.

در این گزارش از صدور بیش از ۵۰ فرمان طالبان علیه زنان یاد شده و گفته است که محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها بر حقوق زنان، تأثیرات گسترده بر زندگی آنان داشته است و ۸۲ درصد از زنان وضعیت سلامت روان خود را «بد» توصیف کرده‌اند.

بخش زنان سازمان ملل متحد گفته است که زنان افغانستان از جامعه جهانی می‌خواهند که بر وضعیت افغانستان تمرکز کنند و حقوق زنان، از جمله حق آموزش، کار و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های عمومی را بازگردانند.

در گزارش این سازمان هم چنان در اشاره به رسمیت شناسی طالبان گفته شده است که که زنان افغانستان از جامعه‌ی جهانی می‌خواهند که بدون لغو تمام محدودیت‌ها علیه زنان، طالبان را به رسمیت نشناسند.‌ آنان به رسمیت‌شناسی طالبان قبل از پیشرفت مملوس در مورد حقوق زنان را، بدترین سناریو برای زندگی و آینده‌ی شان دانسته‌اند.

عملکرد طالبان در مقابل زنان افغانستان بار ها مورد انتقاد های تند جامعه جهانی و فعالان حقوق بشر قرار گرفته اما این گروه ادعا دارند که زنان در امنیت، عزت عفت و سهولت کامل زندگی می کنند.

با ورود طالبان درکابل دروازه های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بسته شد
پس از آن نیز این گروه دختران را از رفتن به دانشگاه نیز منع کردند.
بر علاوه ی این محدودیت ها نزدیک به سه سال می شود که طالبان به طور سیستماتیک زنان را از اجتماع حذف می کنند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *