فرخنده: پیریود یا قاعدگی در میان زنان افغانستان هنوزهم منحیث یک تابو و عمل شرم آور شناخته می شود. دختران افغانستان تا قبل از بلوغ هیچ آشنایی با این عمل ندارد.

مهناز ساحل زاده(مستعار) یکی از محصلان رشته ی قابلگی با اشاره به این دوره می گوید« قاعدگی شرم نه بلکه یکی از نشانه های زن بودن است اگر خانمی دوره ی پیریود نداشته باشد ناقص است پس نباید از آن شرمید.»

وی چنان افزود که برای آگاهی دهی در مورد دوره ی قاعدگی یا پریود به دختران، مسؤلیت خانواده ها می باشد تا برای دختران شان در این مورد قبل از رسیدن به بلوغ معلومات دهد.

به گفته ی خانم ساحل زاده دختران باید مطالعه ی کافی در این مورد داشته باشد. در غیر او نمی تواند در زمان قاعدگی حفظ الصحه درست داشته باشد.

اما در افغانستان محدودیت‌های وضع شده از سوی طالبان باعث شده است که برنامه‌های آگاهی‌دهی در مورد قاعدگی زنان در افغانستان متوقف شود و از جانب دیگر بسیاری زنان در عمل امکانات تهیه مواد بهداشت قاعدگی را ندارند.

روایت بیشتر از دختران افغان است که در دور اول قاعدگی تجربه های تلخ از آن داشته است.

سوسن کریمی( مستعار) می گویدزمانی که در ۱۲ سالگی برای نخستین بار عادت ماهوار را تجربه کرد، از دیدن خون شوکه شده بود: «خیلی ترسیده بودم. فکر می‌کردم که کدام نوع بیماری است و یا هم بکارتم آسیب دیده است.»

تا آن زمان هیچ کسی به او در مورد قاعدگی زنان حرف نزده بود، نه در مکتب در این رابطه آموزش دیده بود و نه هم اعضای خانواده چیزی گفته بودند. او می‌گوید: «در گوشه‌ای از خانه از درد به‌ خود می‌‌پیچیدم و گریه می‌کردم تا اینکه دختر عمه‌ام متوجه شد و از قضیه به مادرم گفت‌.»

داستان سوسن، داستان صدها دختر افغان است که تجربه های تلخ و وحشتناک از دور اول پیریود دارد.

شمار زیادی از دختران نوجوان حتی در شهرهای افغانستان در مورد بهداشت قاعدگی اطلاعات لازم را نمی‌توانند به دست آورند، چه بسا آن‌هایی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند که نه معلومات آموزشی در این زمینه دارند و نه امکانات عصری برای رعایت حفظ‌الصحه قاعدگی.

در خانواده های افغان کسانی که مسؤل آگاهی دهی در این مورد هستند مادران یا زنان کهن سال است که آنان در بیشتر موارد بعد از سن بلوغ به دخترانش در این مورد معلومات می دهد.

از این ماه و این روز در حالی به نام روز قاعدگی جهانی یاد می کند که ماه می پنجمین ماه سال است و بسیاری از بانوان هم به‌طور متوسط پنج روز در هر ماه دچار خونریزی می‌شوند و چرخه قاعدگی بانوان معمولاً ۲۸ روز است، ۲۸ ماه مه به‌عنوان نمادی برای توجه به بهداشت قاعدگی انتخاب شده‌است.

پریود یا قاعدگی، سیکل طبیعی بدن هر زن است. تمامی زنان در یکی از روزهای آغازین نوجوانی و رسیدن به سن بلوغ، اغلب در حوالی سال‌های ۱۱ تا ۱۶ سالگی ضعف کردن، گر گرفتن، سرد شدن غیرعادی، دگرگون شدن بدن‌ و در نهایت پریود شدن و شروع عادت ماهانه را تجربه کرده‎ و به یاد دارند. تجربه اولین قاعدگی در میان دختران یکی ازمهم‌ترین اتفاقات زندگی در دوران نوجوانی است و چون گذار از کودکی به سمت بزرگسالی می‌باشد نقطه عطفی در این دوران محسوب می‌شود.

پس باید نوجوان با مسائل مربوط به این دوران آشنا شوند اما متاسفانه در افغانستان و همچنین در میان مهاجرین افغانستانی امر آموزش کمتر دیده می‌شود. پریود زنان هنوز هم در جامعه ما یک تابو است و بسیاری از زنان با شرم و خجالت در مورد پریود، این چرخه طبیعی بدن، حرف می‌زنند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *