عکس: رسانه‌های اجتماعی

فرخنده: نهاد جهانی حفاظت از کودکان اعلام کرد که در شش ماه گذشته، رویدادهای طبیعی در افغانستان بیش از ۳۸ هزار نفر را از خانه‌هایشان بی‌جا کرده است. این نهاد در گزارشی تاکید کرده که حدود نیمی از این بی‌جاشدگان را کودکان تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش، عوامل مختلفی مانند خشک‌سالی، دمای شدید، سیلاب‌ها، رانش زمین، برف‌کوچ‌ها و طوفان‌ها باعث این بی‌جاشدگی‌ها شده‌اند. مقایسه این آمار با سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد که تعداد بی‌جاشدگان به مراتب بیشتر شده است.

نهاد جهانی حفاظت از کودکان همچنین اشاره کرده که در پایان سال ۲۰۲۳، افغانستان با ۷۴۷ هزار و ۹۴ کودک بی‌جاشده، دارای بالاترین تعداد کودکان بی‌خانمان در اثر بلایای اقلیمی در میان کشورهای جهان است. این نهاد افغانستان را به عنوان ششمین کشور آسیب‌پذیر در برابر تغییرات آب و هوایی معرفی کرده و تاکید کرده که این کشور کمترین توان سازگاری و مقابله با تاثیرات بحران را دارد.

ارشد مالک، رئیس نهاد حفاظت از کودکان در افغانستان، گفت: «بحران آب و هوا به بحران انسانی در افغانستان دامن می‌زند. این بحران مردم را مجبور به ترک خانه‌هایشان می‌کند، منابع آب را از بین می‌برد و از رفتن کودکان به مکتب جلوگیری می‌کند. در مقایسه با افراد ۶۰ ساله، نوزادان در افغانستان ۵.۳ برابر بیشتر با خشک‌سالی در طول زندگی خود مواجه خواهند شد.»

گزارش همچنین بیان می‌کند که دختران و زنان به طور نامتناسبی تحت تاثیر رویدادهای آب و هوایی قرار دارند، به ویژه آنانی که در شرایط آسیب‌پذیر به سر می‌برند. این وضعیت نگرانی‌های جدی را درباره آینده این گروه‌های آسیب‌پذیر در افغانستان ایجاد کرده است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *