عکس: رسانه‌های اجتماعی

فرخنده: جنبش شنبه‌های ارغوانی به مناسبت سومین سالگرد حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، در گردهمایی‌های اعتراضی در ولایت‌های تخار، بلخ، پنجشیر و کابل، قطع‌نامه‌ای صادر کرد که در آن به انتقاد شدید از عملکرد طالبان پرداخت. این جنبش اعلام کرد که تسلط طالبان بر کشور، به معنای آغاز فصل جدیدی از رنج‌ها و فلاکت‌ها برای مردم افغانستان است.

در این قطع‌نامه آمده است که طالبان با ارتکاب جنایات علیه بشریت، نقض حقوق زنان، ارتکاب جنایات جنگی و کشتار افراد بی‌گناه، کشور را به بحران عمیق‌تری کشانده‌اند. جنبش شنبه‌های ارغوانی به‌ویژه به آپارتاید جنسیتی، نقض حقوق اساسی، کوچ اجباری بومیان، و اعمال مجازات‌های غیرانسانی اشاره کرده و تاکید کرده است که این وضعیت نیازمند سال‌ها تلاش برای جبران است.

این جنبش همچنین به‌صراحت اعلام کرد که افغانستان به‌طور «ننگین» به طالبان سپرده شده و سلطه طالبان بر کشور، به معنای تقویت خشونت و سرکوب زنان و دختران زیر عنوان «فرهنگ افغانیت و اسلامیت» است. به‌ویژه، اختطاف و تعرض به زنان معترض و زندانیان این گروه، به‌عنوان یکی از چهره‌های تلخ و شرم‌آور حاکمیت طالبان در سه سال گذشته معرفی شده است.

در قطع‌نامه آمده است که طالبان به‌طور عمدی به انزوای بین‌المللی افغانستان دامن زده و از این طریق فقر، بیکاری و مهاجرت میلیون‌ها نفر از شهروندان به‌ویژه جوانان را تشدید کرده‌اند. همچنین، آنان به دزدی کمک‌های بین‌المللی، تاراج معادن و نادیده گرفتن نیازمندان به‌ویژه زنان و کودکان، متهم شده‌اند.

جنبش شنبه‌های ارغوانی مدعی است که طالبان با تاکید بر تامین امنیت سرتاسری و شکست داعش، به‌ویژه از طریق ادامه کشتار هدف‌مند شیعیان و هزاره‌ها، باور به وجود طرح‌های هدفمند برای این اقلیت مذهبی توسط خود طالبان را تقویت کرده‌اند.

این جنبش همچنین به عدم مشارکت واقعی سایر اقوام و زنان در قدرت و رهبری سیاسی زیر حاکمیت طالبان اشاره کرده و آن را نمایانگر عدم اعتقاد طالبان به مشروعیت از مردم افغانستان دانسته است.

در حالی که طالبان ۱۵ اوت را به‌عنوان «روز فتح» و سالگرد سقوط نظام جمهوریت جشن گرفته‌اند، بسیاری از شهروندان و فعالان حقوق بشر این روز را «روز سیاه در تاریخ افغانستان» نامیده و آن را به‌عنوان سرآغاز حذف مردم، به‌ویژه زنان از صحنه سیاست و جامعه، توصیف کرده‌اند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *