عکس: رسانه فرخنده

فرخنده: اتاق پاک و منظم داشت و گوشه ی اتاق اش را با نقاشی هایش رنگ آمیزی کرده بود در کنار میز رسامی، انبوه از کتاب های نقاشی دیده می شد.

با قلم های رنگه که در پیش رویش بود می خواست داستان زندگی دختران افغانستان را به تصویر بکشد.

نرگس محمدی از ولایت کابل است وی سه سال قبل زمانی که طالبان دروازه های مکاتب به روی دختران بالاتر از صنف ششم بستند، خانه نشین شد.

نرگس می گوید هنوز صنف هفت مکتب بود که طالبان دروازه های مکاتب را بست و این عملکرد طالبان سبب شد تا وی از تمام فعالیت های اجتماعی اش باز ماند.
وی بر علاوه ی اول نمره ی صنف، سهم فعال در برنامه های فرهنگی و اجتماعی نیز داشت.

وی می گوید پس از بسته شدن دروازه های مکاتب به نقاشی رو آورده است می خواهد از طریق رسامی ناگفته دل اش را بیان کند.

« من از کودکی نقاشی را دوست داشتم همیشه در اوقات بیکاری تصاویر از گل های طبیعت و حیوانات را رسامی می کردم پس از این که طالبان به ما اجازه ی رفتن به مکاتب را نداد من بیشتر روی هنر رسامی وقت گذاشتم و با دیدن ویدیو های آموزشی، توانستم مهارت رسامی ام را رشد دهم اکنون می توانم هر نوع تصاویر را رسامی کنم»

رسانه فرخنده

وی هم چنان به فرخنده نیوز گفت دوست دارد در آینده یک نمایشگاه نقاشی بسازد و دردهای ناگفته ی دختران افغانستان را در قالب تصاویر به جهان نشان دهد.

به گفته ی نرگس دختران افغانستان درد های زیادی دارد که نمی تواند بیان کند و تنها از طریق نوشتن بر روی کاغذ سفید و رسامی کردن زندگی آنان بر روی اوراق، می تواند به جهان نشان دهد.

وی هم چنان می گوید که در کنار نمایشگاه دوست دارد یک آموزش گاه نقاشی برای کسانی بسازد که دوست دارد رسام شود.

وی می گوید با محدودیت های وضع شده از سوی طالبان هیچ امیدش را از دست نداده و با انگیزه ی قوی تر می خواهد به راه اش ادامه دهد.
معلوم نیست که آیا رویایی نرگس به واقعیت مبدل خواهد شد یا خیر.

طالبان پس از حاکمیت مجدد در کشور با وضع بیش، از ۵۰ فرمان محدود کننده علیه زندگی زنان و دختران افغانستان آنان را به طور سیستماتیک از اجتماع حذف کردند.

اولین محدودیت اجتماعی طالبان منع دختران از آموزش بود این گروه در بهار سال ۱۴۰۱ دختران بالاتر از صنف ششم را از رفتن به مکاتب منع و در کمتر از شش ماه دیگر دروازه های دانشگاه را نیز به روی دختران محصل بستند.

این عملکرد طالبان سبب مهاجرت هزارها جوان شده و انگیزه ی زندگی را از آنان گرفتند.

طالبان با نقض حقوق زنان در کشور بارها مورد انتقاد های تند کشورهای جهان قرار گرفته اما این گروه از سازمان ملل و کشورهای دخیل در آن خواسته است که در امور داخلی افغانستان مداخله نکنند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *