عکس: شبکه‌های اجتماعی

فرخنده: جنبش شنبه‌های ارغوانی در واکنش به قانون جدید طالبان درباره رفتار و پوشش زنان، این اقدام را نقض «جدی حریم خصوصی و حقوق اساسی انسانی» زنان افغانستان عنوان کرده است. در خبرنامه این جنبش آمده است که فرمان جدید طالبان زنان را ملزم به پوشش کامل بدن، از جمله پوشیدن برقع، کرده و این قانون را «حمله مستقیم به آزادی‌هایی» که زنان افغانستان در دو دهه گذشته برای آن مبارزه کرده‌اند، توصیف کرده است.

خبرنامه این جنبش به محدودیت‌های روزافزون حقوق زنان از زمان بازگشت طالبان به قدرت در ۲۴ اسد سال ۱۴۰۱ اشاره کرده و تأکید کرده است که حقوق زنان به طور نظام‌مند محدود شده است، از جمله محرومیت از آموزش، اشتغال و آزادی گشت‌وگذار.

جنبش شنبه‌های ارغوانی از جامعه بین‌المللی و سازمان ملل متحد خواسته است تا اقدامات فوری و قاطع در برابر رژیم طالبان اتخاذ کنند. آنها هشدار داده‌اند که «عدم اقدام» ممکن است طالبان را به ادامه سیاست‌های سرکوبگرانه‌اش تشویق کرده و زندگی و آزادی‌های زنان افغانستان را بیشتر به خطر اندازد.

براساس یافته‌های آمو، قانون جدید طالبان شباهت‌هایی به قوانین داعش در سوریه دارد، از جمله دستور به پوشاندن کامل بدن زنان به‌شمول چهره و ممنوعیت گفتگو و دیدن مردان. این گزارش‌ها همچنین نشان می‌دهند که طالبان در زمینه‌های دیگر نیز به قوانینی مشابه با آنچه داعش در سوریه اجرا کرده است، روی آورده است.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *