عکس: شبکه‌های اجتماعی

فرخنده: محمد یوسف مستری، رئیس اداره تنظیم امور زندان‌های طالبان، در یک نشست خبری در کابل اعلام کرد که از میان نزدیک به 11 هزار زندانی در زندان‌های تحت مدیریت طالبان، حداقل هزار نفر زنان هستند. به گفته وی، از این تعداد، حدود 800 نفر شامل کودکان و افراد زیر سن می‌باشند. مستری همچنین افزود که نزدیک به 12 هزار نفر دیگر در توقیف قرار دارند و منتظر تصمیم دادگاه‌ها هستند، اما جزئیات بیشتری در این باره ارائه نکرد.

مستری همچنین اشاره کرد که نزدیک به شش هزار افغان در زندان‌های ایران به سر می‌برند. به علاوه، وی گفت که در چین 25 زندانی از افغانستان وجود دارد و یکی از آن‌ها در زندان جان باخته است. رئیس اداره زندان‌های طالبان همچنین اعلام کرد که 150 نفر از اتباع خارجی در زندان‌های طالبان به سر می‌برند، اما درباره کشورهایی که این زندانیان متعلق به آن‌ها هستند، توضیحی نداد.

وی در پاسخ به گزارش‌های مقامات امریکایی که از وجود سه زندانی امریکایی در زندان‌های طالبان خبر داده بودند، اظهار کرد که طالبان هیچ زندانی امریکایی ندارند، اما احتمال دارد که این افراد در توقیف‌خانه‌ها باشند.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که هفته گذشته یک مقام تنظیم امور زندان‌های طالبان به آمو تعداد زندانیان زن را دو هزار نفر اعلام کرده بود. همچنین، جنبش شنبه ارغوانی در ماه سرطان سال جاری ادعا کرد که تعداد واقعی زنان در زندان‌های طالبان بیش از دو هزار نفر است.

مستری همچنین در پاسخ به گزارش‌های متعدد از شکنجه در زندان‌های طالبان، به‌ویژه شکنجه زنان و نظامیان پیشین، مدعی شد که هیچ‌گونه شکنجه در زندان‌های طالبان وجود ندارد. وی تصریح کرد: «لت‌وکوب زندانی در زندان‌ها ممنوع است. ما به زندانی به چشم یک انسان می‌نگریم و با جرم او کاری نداریم.»

با این حال، گزارش‌های ملل متحد که در 23 اکتوبر سال گذشته منتشر شده، به شکنجه و رفتارهای نامناسب با زندانیان در محابس وزارت داخله و ریاست عمومی استخبارات طالبان اشاره کرده است. به گفته این سازمان، شکنجه‌ها عمدتاً در جریان بازداشت و استنطاق انجام شده و هیچ‌گونه حسابرسی از مرتکبین آن‌ها وجود ندارد.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *