عکس: ارسالی به فرخنده

فرخنده: منابع محلی در ولسوالی ناهور ولایت غزنی به رسانه‌ها گزارش داده‌اند که کوچی‌های مسلح با آزار و اذیت باشندگان روستاهای «بریکی، واغ، و سردریا» زمین‌های زراعتی این مناطق را تخریب کرده‌اند. این منابع می‌گویند که کوچی‌ها ادعا دارند که زمین‌های این روستاها به آنان تعلق دارد و علاوه بر ممنوعیت کشت و زراعت، از باشندگان محلی خواسته‌اند که اجاره‌ی بیست سال گذشته را نیز پرداخت کنند.

براساس اطلاعات دریافتی، کوچی‌ها پس از آزار و اذیت باشندگان این روستاها، با استفاده از تراکتور زمین‌های زراعتی آنان را تخریب کرده و به «ناظران» خود دستور داده‌اند که از این زمین‌ها مراقبت کنند. همچنان گزارش‌ها حاکی از آن است که کوچی‌ها با حمایت و همکاری ولسوال طالبان در ناهور به باشنده‌گان این مناطق هشدار داده‌اند که هرچه زودتر منطقه را ترک کنند.

باشندگان این روستاها بیان کرده‌اند که زمین‌های مذکور از چندین نسل به آنان به ارث رسیده و آنان برای سال‌های طولانی در این زمین‌ها زراعت و زندگی کرده‌اند. اما پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، کوچی‌ها در بخش‌های مختلف ولایت‌های هزاره‌نشین دعواهای حقوقی علیه هزاره‌ها به راه انداخته و ادعای مالکیت بر زمین‌های آنان را مطرح کرده‌اند.

این ادعاها عمدتاً توسط «کمیسیون منازعات کوچی و ده‌نشین» طالبان بررسی شده است. اعضای این کمیسیون و مقام‌های محلی طالبان در ولایت‌های هزاره‌نشین به حمایت گسترده از کوچی‌ها و وارد کردن فشار و جریمه‌های سنگین بر هزاره‌ها متهم شده‌اند. در برخی موارد، زمین‌های هزاره‌ها به کوچی‌ها واگذار شده و در چندین مورد نیز هزاره‌ها مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین شده‌اند.

در تازه‌ترین مورد، باشندگان مناطق «دوابی، باریگ آب، کوراله، حصارک، هوکک، سرمه، بهایی، قرچه، امرو، قرغه، وجمپول» از ظلم و زیاده‌روی کوچی‌ها به وزارت سرحدات و قبایل گروه طالبان شکایت کرده‌اند. اما تاکنون هیچ گونه توجه جدی از سوی این وزارت به شکایت‌های آنان صورت نگرفته است. باشنده‌گان این مناطق نیز گزارش داده‌اند که کوچی‌ها کشت‌زارهای آنان را با مواشی خود تخریب کرده و چندین نفر از مردم محلی توسط کوچی‌ها لت وکوب شده‌اند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *