عکس: رسانه‌های اجتماعی

فرخنده: روزا اوتونبایوا، رئیس دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در تازه‌ترین اظهارات خود تأکید کرده است که طالبان «تا زمانی که به مسائل حقوق زنان، آموزش دختران و قانون اساسی قابل قبول رسیدگی نکنند، نباید به رسمیت شناخته شوند». این اظهارات در بیانیه‌ای که از سوی شورای امنیت ملل متحد منتشر شده، بیان شده است.

شورای امنیت ملل متحد اعلام کرده است که در تاریخ ۱۸ سپتمبر (۲۸ سنبله) نشستی ویژه درباره وضعیت زنان و دختران در افغانستان برگزار خواهد کرد. در این نشست، روزا اوتونبایوا و سیما سامی باهوس، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل متحد، به ارائه توضیحات خواهند پرداخت.

پیش‌تر، رئیس یوناما، لیزا دوتن، مدیر بخش مالی و مشارکت دفتر هماهنگی امور بشردوستانه (اوچا)، و منیژه وفق، بنیانگذار اتاق بازرگانی و صنایع زنان افغانستان، در تاریخ ۲۱ جولای سال جاری، توضیحات مفصلی را به شورای امنیت ارائه کردند. خانم اوتونبایوا در این توضیحات اشاره کرد که در رایزنی‌های یوناما با مردم افغانستان، توافق گسترده‌ای بر عدم شناسایی طالبان تا رسیدگی به مسائل حقوق زنان و آموزش دختران وجود دارد.

مقام‌های ملل متحد همچنین به وضعیت دشوار انسانی در افغانستان اشاره کرده‌اند و گفته‌اند که تقریباً ۲۳.۸ میلیون نفر در این کشور به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند، که بیش از نیمی از جمعیت را شامل می‌شود.

منیژه وفق نیز در گزارش خود محدودیت‌های شدیدی که طالبان بر حقوق زنان اعمال کرده‌اند، از جمله در حوزه‌های تحصیلی و شغلی، تأکید کرد و گفت که «مشارکت و حقوق زنان افغان ضروری و غیرقابل مذاکره است».

در همین حال، سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) در اعلامیه‌ای در تاریخ ۱۵ اگست تأکید کرد که افغانستان «تنها کشور در جهان است که تحصیلات متوسطه و عالی برای دختران و زنان اکیداً ممنوع است» و بیش از ۱.۴ میلیون دختر از تحصیل محروم شده‌اند.

شورای امنیت ملل متحد به طور مداوم بر لزوم تعامل با طالبان در مورد مسائل امنیتی و بشردوستانه تأکید کرده است و این موضوع به عنوان یکی از مسائل کلیدی در دستور کار شورا قرار دارد.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *