عکس: رسانه‌های اجتماعی

فرخنده: روزنامه تلیگراف گزارش داده است که طالبان برای اجرای قوانین سخت‌گیرانه جدید خود، از زنان به عنوان «جاسوس» یا «خبرچین» استفاده می‌کنند تا دیگر زنان را زیر نظر بگیرند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که ممنوعیت حضور دختران در دانشگاه‌ها همچنان به قوت خود باقی است.

عبدالرؤف فراهی، رئیس نصاب تحصیلی وزارت تحصیلات عالی طالبان، به تلیگراف گفت که این وزارتخانه زنان را برای نظارت بر دیگر زنان استخدام کرده است. وی افزود که زنان به نظارت بر صفحات اینستاگرام و گزارش مواردی که در آن‌ها زنان با چهره‌های باز عکس می‌گذارند، مشغول هستند.

یکی از مقامات طالبان اظهار داشت که برخی از زنان به زور وارد این نقش شده‌اند، در حالی که برخی دیگر به دلیل وضعیت مالی یا دیگر دلایل شخصی، به این کار مشغول شده‌اند. وظایف این زنان شامل همراهی با اعضای مرد طالبان در گشت‌های خیابانی و گزارش فعالیت‌های غیرقانونی زنان دیگر است.

گل‌نسا، یکی از زنانی که برای وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان کار می‌کند، به تلیگراف گفت: «کار من روز به روز متفاوت است. بعضی روزها در شهر گشت می‌زنم و به دنبال کسانی می‌گردم که به قوانین عفت پایبند نیستند.» وی همچنین افزود که برای نظارت بر زنان و گزارش نقض قوانین، با افسران مرد تماس می‌گیرد.

دکتر زهرا حق‌پرست، که پس از سازمان‌دهی یک تجمع اعتراضی در کابل بازداشت شد، به تلیگراف گفت: «ما همیشه می‌دانستیم که طالبان در نهایت از زنان علیه دیگر زنان استفاده خواهند کرد.» وی افزود که برخی از زنان به دلیل ناامیدی مالی یا دیگر دلایل شخصی، به طالبان کمک می‌کنند.

این گزارش همچنین به اعمال مجازات‌های سختگیرانه توسط طالبان اشاره کرده و خاطرنشان کرده است که طالبان به قوانین جدیدی درباره رفتار زنان در مکان‌های عمومی و حتی در خانه‌ها پیوسته‌اند. طبق این قوانین، زنان از نگاه کردن به مردان، بلند صحبت کردن در مکان‌های عمومی و حتی در خانه‌های خود منع شده‌اند.

با وجود وعده‌های طالبان برای تشکیل یک حکومت معتدل‌تر، این گروه به سرعت به مجازات‌های سختگیرانه مشابه آنچه در دهه ۱۹۹۰ اعمال می‌کرد، بازگشته است. طالبان اعلام کرده‌اند که زنانی که از این قوانین جدید سرپیچی کنند، بازداشت و به زندان فرستاده خواهند شد.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *