عکس: شبکه‌های اجتماعی

فرخنده: نهاد هماهنگی فعالان زن افغانستان در برلین با ارسال نامه‌ای سرگشاده به آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، و نانسی فیزر، وزیر امور داخله، از دولت آلمان درخواست کرده است تا به‌طور قاطع از تسلط طالبان بر نمایندگی‌های دیپلوماتیک افغانستان در این کشور جلوگیری کند.

در این نامه، نهاد فعالان زن افغانستان به شدت از اقدام احتمالی دولت آلمان در به رسمیت شناختن طالبان یا فراهم کردن شرایط برای کنترل این نمایندگی‌ها انتقاد کرده و تاکید کرده است که چنین اقدامی نه تنها تعهدات بین‌المللی را تضعیف می‌کند، بلکه به رژیمی مشروعیت می‌بخشد که مخالف ارزش‌های بنیادی است که آلمان و جامعه جهانی از آن‌ها حمایت می‌کنند.

این نهاد همچنین به نگرانی‌های جدی درباره تهدیدات طالبان برای حقوق بشر، قوانین بین‌المللی و امنیت جامعه افغانستان در تبعید اشاره کرده و هشدار داده است که واگذاری اداره این نمایندگی‌ها به طالبان ممکن است منجر به نقض قوانین بین‌المللی و تهدید حقوق بشر شود. به‌علاوه، آنها معتقدند که این اقدام می‌تواند امنیت شهروندان افغانستان مقیم آلمان را به خطر اندازد و تعهدات آلمان به حقوق بشر را تضعیف کند.

در بخش دیگری از نامه، به فرار بسیاری از شهروندان افغانستان از دست طالبان و مخالفت علنی آنها با این گروه اشاره شده است. نویسندگان نامه هشدار داده‌اند که اگر طالبان اداره این نمایندگی‌ها را به دست گیرند، ممکن است از این نهادها برای نظارت، آزار و تهدید جامعه افغانستان در آلمان استفاده کنند.

در پایان نامه، نهاد فعالان زن افغانستان از دولت آلمان خواسته است که از هر گونه همکاری یا به رسمیت شناختن طالبان که منجر به تسلط آن‌ها بر نمایندگی‌های دیپلوماتیک افغانستان در آلمان شود، خودداری کند و به‌طور اصولی و محکم در برابر تلاش‌های طالبان برای گسترش حکومت سرکوبگرانه‌شان به خارج از مرزهای افغانستان موضع‌گیری کند.

پیش از این، برخی رسانه‌ها گزارش داده بودند که دولت آلمان تحت فشارهایی قرار دارد تا تصمیماتی درباره بستن یا تحویل دادن اداره سفارت و قنسولگری‌های افغانستان به طالبان اتخاذ کند. بر اساس این گزارش‌ها، آلمان به این دو نهاد دیپلوماتیک مهلت کوتاهی داده است تا درباره نحوه تعامل با طالبان تصمیم‌گیری کنند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *