عکس: صفحات اجتماعی

فرخنده: سیزده عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، از جمله ایالات متحده، بریتانیا و جاپان، ممنوعیت سفر ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر افغانستان، که از سوی طالبان اعمال شده، را نگران‌کننده و غیرقابل قبول توصیف کرده‌اند.

نمایندگان کشورهای اکوادور، فرانسه، گویان، مالتا، موزامبیک، کوریای جنوبی، سیرالئون، اسلوونی، سوئیس، بریتانیا، ایالات متحده و جاپان در بیانیه‌ای مشترک ابراز نگرانی خود را درباره وضعیت حقوق بشر در افغانستان، به‌ویژه حقوق زنان، اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است: «ممنوعیت ورود گزارشگر ویژه به افغانستان از سوی طالبان نگران‌کننده است و او باید قادر باشد تا مأموریت خود را به‌طور کامل انجام دهد.»

اعضای شورای امنیت تأکید کردند که مردم افغانستان، به‌ویژه زنان، «برای مدت طولانی رنج کشیده‌اند» و شرایط کنونی این کشور بسیار نگران‌کننده است. بیانیه همچنین تصریح کرده است که «زنان و دختران افغانستان هر روز فرصت‌های بیشتری را از دست می‌دهند و امید به آینده برای آنان کمرنگ‌تر می‌شود.»

برخی از اعضای شورای امنیت ادامه این وضعیت را «غیرقابل قبول» دانسته و تأکید کرده‌اند که برای رسیدگی به مشکلات مردم افغانستان تلاش خواهند کرد. این مقامات ارشد ۱۲ کشور نیز متعهد شدند که «نظارت دقیق» بر اوضاع افغانستان را ادامه خواهند داد.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل، در گزارش‌های متعددی به نقض‌های سیستماتیک حقوق بشر توسط طالبان، به‌ویژه در حوزه حقوق زنان، اشاره کرده است. طالبان در واکنش به این گزارش‌ها، ممنوعیت سفر آقای بنت به افغانستان را به‌عنوان پاسخی به محتوای این گزارش‌ها اعلام کرده‌اند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان، در گفت‌وگویی با دویچه‌وله، آقای بنت را به «تبلیغات منفی» علیه طالبان متهم کرده و اعلام کرده است که سفر او به افغانستان ممنوع شده است.

ریچارد بنت از زمان آغاز مأموریت خود در آوریل ۲۰۲۲، سه گزارش در مورد وضعیت حقوق بشر در افغانستان به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه کرده است. در آخرین گزارش خود، او تأکید کرده است که رفتار طالبان با زنان جنایت علیه بشریت به‌شمار می‌آید و این اقدامات می‌تواند به‌عنوان «آپارتاید جنسیتی» مورد بررسی قرار گیرد.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *