عکس: رسانه‌های اجتماعی

فرخنده: دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درخواست کرده است که برای بررسی نقض‌های حقوق بشری در افغانستان، چه در گذشته و چه در حال حاضر، یک نهاد مستقل و ویژه ایجاد کند. این درخواست پس از وخیم‌تر شدن وضعیت حقوق بشری در افغانستان، به ویژه پس از تصرف این کشور توسط طالبان در اگست ۲۰۲۱، مطرح شده است.

طبق بیانیه دیدبان حقوق بشر، سیاست‌های سرکوبگرانه طالبان به طور ویژه زنان و دختران را هدف قرار داده و افغانستان را به «بحرانی‌ترین وضعیت حقوق زنان در جهان» تبدیل کرده است. فرشته عباسی، پژوهشگر افغانستان در این سازمان، اظهار داشت که طالبان به طور نظام‌مند حقوق اساسی شهروندان را نقض کرده و شورای حقوق بشر ملل متحد باید شواهد این نقض‌ها را گردآوری کرده و از تلاش‌های پاسخگویی حمایت کند.

در این بیانیه، به مسئله محرومیت دختران از تحصیل بالاتر از صنف ششم و همچنین منع زنان از اشتغال و محدودیت‌های شدید بر زندگی عمومی آنها، از جمله در زمینه‌های ورزش و بازدید از مکان‌های عمومی اشاره شده است. همچنین محدودیت‌های شدید طالبان بر آزادی بیان و رسانه‌ها نیز مورد انتقاد قرار گرفته است. به گفته این گزارش، خبرنگاران با تهدید، بازداشت‌های خودسرانه و شکنجه مواجه هستند.

در بخش دیگری از این گزارش، به بحران انسانی در افغانستان پرداخته شده و اشاره شده که بیش از ۲۳ میلیون نفر در این کشور با مشکل گرسنگی مواجه هستند.

فرشته عباسی تاکید کرد که شورای حقوق بشر باید مکانیزمی مستقل برای تضمین حقوق شهروندان و رسیدگی به نقض‌های گذشته و حال ایجاد کند.

این درخواست هم‌زمان با نامه سرگشاده‌ای از سوی ۹۰ نهاد ملی و بین‌المللی مطرح شده که خواستار بررسی «آپارتاید جنسیتی» در افغانستان و تقویت مأموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر برای این کشور شده‌اند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *