عکس: ارسالی به فرخنده

فرخنده: دفتر هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) حمله مرگبار روز گذشته در مرز دایکندی و غور را محکوم کرده و خواستار «تحقیقات جامع و مجازات عاملان» آن شد. در این حمله، که از سوی گروه داعش مسئولیت آن پذیرفته شده، 14 نفر از باشندگان شیعه و هزاره دایکندی کشته و 6 نفر دیگر زخمی شدند. قربانیان در حالی که برای استقبال از زائران کربلا در مسیر غور بودند، توسط افراد مسلح ناشناس متوقف و تیرباران شدند.

یوناما در بیانیه‌ای با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرده و تأکید کرد: «حملات علیه غیرنظامیان به ویژه اقلیت‌های مذهبی قابل‌پذیرش نیست و ما خواستار پاسخگویی و مجازات مسئولان این جنایات هستیم.» یوناما همچنین نگرانی خود را در خصوص افزایش خشونت‌ها علیه اقلیت‌های مذهبی و قومی، به‌ویژه شیعیان، در افغانستان ابراز داشته است.

گروه داعش مسئولیت این حمله را برعهده گرفته و ادعا کرده که در این حمله 15 نفر را کشته و 6 تن دیگر را زخمی کرده است. طالبان نیز ضمن محکوم کردن این حمله، گفته‌اند که 14 نفر کشته و 6 نفر دیگر زخمی شده‌اند. طالبان این حمله را «جنایت فجیع دشمنان بشریت» توصیف کرده و تأکید کرده‌اند که به زودی تحقیقات لازم در این زمینه انجام خواهد شد.

این حمله با واکنش‌های گسترده از سوی جامعه بین‌المللی و مقامات کشورهای مختلف همراه شده است. ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، این حمله را به شدت محکوم کرده و خواستار «اقدام فوری» برای مجازات عاملان آن شده است. وی در بیانیه‌ای این حادثه را «یک اقدام تروریستی» توصیف کرد و بر لزوم محافظت از اقلیت‌های مذهبی در افغانستان تأکید نمود.

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان، نیز این حمله را به شدت نکوهش کرده و از افزایش حملات داعش علیه هزاره‌ها ابراز نگرانی کرده است. او در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کشتار هزاره‌ها در افغانستان دارای نشانه‌هایی از جنایات بین‌المللی است. جامعه جهانی باید به‌طور فوری اقدام کند تا از تکرار این حوادث جلوگیری شود.»

در داخل افغانستان، این حمله با موجی از واکنش‌های تند از سوی مقامات و شهروندان روبرو شد. حامد کرزی، رئیس‌جمهور پیشین، در صفحه خود در شبکه‌های اجتماعی این حمله را «تروریستی، ضدبشری و ضد اسلامی» خواند. عبدالله عبدالله، رئیس پیشین شورای عالی مصالحه، نیز در پیامی این حمله را محکوم کرده و تأکید کرد: «این حمله جنایتی بی‌رحمانه علیه غیرنظامیان بی‌گناه بود.»

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان، این حمله را «دلخراش‌ترین نوع خشونت» دانسته و از بی‌توجهی به امنیت هزاره‌ها و دیگر اقلیت‌های مذهبی در کشور انتقاد کرد.

با توجه به اینکه جامعه هزاره‌ها به طور مکرر هدف حملات گروه‌های افراطی نظیر داعش قرار گرفته‌اند، این حادثه نگرانی‌ها در مورد وقوع نسل‌کشی سیستماتیک علیه این گروه قومی و مذهبی را تشدید کرده است. جبهه آزادی افغانستان در بیانیه‌ای این حمله را «جنایت علیه بشریت» و «نسل‌کشی» هزاره‌ها توصیف کرده و مدعی شده است که تنها عناصر مسلح در منطقه، نیروهای طالبان و شبه‌نظامیان وابسته به آن‌ها هستند.

حرکت ملی صلح و عدالت نیز با محکوم کردن این حمله، خواستار اقدام جدی نهادهای بین‌المللی برای حفاظت از اقلیت‌های مذهبی در افغانستان شد و هشدار داد که ادامه این خشونت‌ها می‌تواند به گسترش ناامنی و بی‌ثباتی بیشتر در کشور منجر شود.

وضعیت امنیتی اقلیت‌های مذهبی در افغانستان
در سال‌های اخیر، جامعه هزاره‌ها به‌طور فزاینده‌ای هدف حملات گروه‌های تروریستی قرار گرفته‌اند. از حملات به مراکز آموزشی گرفته تا حملات به مراسم مذهبی و تجمعات، هزاره‌ها همواره در معرض تهدید‌های مرگبار بوده‌اند. با روی کار آمدن طالبان در سال 2021، نگرانی‌ها در مورد امنیت این اقلیت‌ها افزایش یافته است. اگرچه طالبان بارها اعلام کرده‌اند که داعش را در افغانستان سرکوب کرده‌اند، اما حملات مرگبار این گروه همچنان ادامه دارد.

این حمله مرگبار نشان‌دهنده چالش‌های عمیق امنیتی است که اقلیت‌های مذهبی و قومی افغانستان با آن روبرو هستند. همچنان که مقامات داخلی و بین‌المللی خواستار پاسخگویی و اقدامات فوری شده‌اند، این حمله بار دیگر سوالات جدی در مورد توانایی طالبان برای تأمین امنیت و حفاظت از تمامی اقشار جامعه افغانستان مطرح کرده است.

در این حمله مرگبار، که در ولایت غور رخ داد، 14 نفر از باشندگان ولسوالی سنگ تخت ولایت دایکندی کشته و 6 نفر زخمی شدند. تمام قربانیان از شیعیان هزاره بودند و برای استقبال از زائران کربلا به غور سفر کرده بودند. این حادثه بار دیگر توجه جهانیان را به وضعیت ناگوار اقلیت‌های مذهبی در افغانستان جلب کرده است.

 

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *