عکس: رسانه‌های اجتماعی

فرخنده: در آلبانیا، اشتراک‌کنندگان نشست زنان افغانستان با صدور قطعنامه‌ای از جامعه جهانی خواستار اقدامی قاطع برای پاسخگو کردن طالبان در برابر نقض مداوم حقوق بشر شدند. آنان تأکید کردند که باید آپارتاید جنسیتی در افغانستان تحت حکومت طالبان به‌عنوان جنایت علیه بشریت شناخته شود.

این زنان همچنین خواستار تشکیل دولتی مشروع بر اساس اراده مردم افغانستان شدند که مشارکت برابر زنان و مردان در تمامی سطوح حکومتی را تضمین کند. در قطعنامه، بر تقویت ساختارهای پاسخگویی مانند دادگاه بین‌المللی جنایی برای پاسخگو کردن طالبان تأکید شد.

یکی دیگر از نکات مهم این قطعنامه، تأسیس گروه کاری متشکل از نمایندگان تمامی اقشار بود تا منشور سیاسی زنان برای آینده افغانستان تدوین شود. اشتراک‌کنندگان نشست از جامعه جهانی خواستند که معیارهای مشخصی برای مستندسازی اصولی نقض حقوق بشر در افغانستان تدوین و منابع لازم برای آن تأمین گردد.

در این نشست که با میزبانی اسپانیا و سویدن برگزار شد، بیش از ۱۰۰ زن از افغانستان حضور داشتند. آنان تأکید کردند که زنان افغانستان باید در تمامی سطوح تصمیم‌گیری، به‌ویژه در بخش کمک‌های بشردوستانه و تعامل با طالبان، نقش فعالی داشته باشند.

این نشست نقطه امیدی برای آینده زنان افغان بود که در حال حاضر تحت محدودیت‌های شدید طالبان زندگی می‌کنند، و فرصتی برای جهان است که در کنار آن‌ها بایستد و از حقوق‌شان حمایت کند، درست مانند مبارزات مشابهی که در سراسر دنیا برای عدالت و حقوق بشر در جریان است.

 

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *