عکس: رسانه‌ها اجتماعی

فرخنده: در یک اقدام نگران‌کننده دیگر، طالبان شش نفر، از جمله دو زن، را به اتهام‌های «داشتن رابطه نامشروع و لواط» در محضر عام شلاق زده‌اند. این رویداد در ولسوالی ده سبز کابل به وقوع پیوسته و نشان‌دهنده ادامه نقض حقوق بشر و حقوق زنان در افغانستان است.

بر اساس بیانیه دادگاه عالی طالبان، چهار نفر متهم به «داشتن رابطه نامشروع» هرکدام به ۳۰ ضربه شلاق و یک سال زندان محکوم شده‌اند. همچنین، دو نفر دیگر که به «لواط» متهم شده‌اند، هرکدام ۳۹ ضربه شلاق و یک سال و سه ماه زندان را متحمل خواهند شد.

این رویداد در حالی رخ می‌دهد که در روز چهارشنبه (۲۵ میزان)، طالبان ۱۰ نفر، شامل چهار زن، را در سه ولایت دیگر نیز شلاق زده‌اند. از ابتدای ماه گذشته، نزدیک به ۵۰ نفر به اتهام‌های مختلف تحت همین مجازات‌ها در محضر عام مجازات شده‌اند.

شورای حقوق بشر ملل متحد در قطعنامه‌ای که به تازگی تصویب شده، این نوع مجازات‌ها را محکوم کرده و خواستار توقف فوری آنها شده است. نهادهای حقوق بشری همچنین به انتقاد از این اقدامات پرداخته و آنها را در تضاد با ارزش‌های انسانی و حقوق اولیه بشر، به‌ویژه حقوق زنان، دانسته‌اند.

این تحولات نه تنها بر امنیت و حقوق زنان در افغانستان تأثیر منفی دارد، بلکه بر روی تصویر کلی وضعیت حقوق بشر در این کشور نیز سایه افکنده است. نهادهای بین‌المللی و فعالان حقوق بشر به‌طور مداوم نسبت به این نقض‌ها هشدار می‌دهند و خواستار توجه جدی جامعه جهانی به وضعیت زنان و حقوق بشر در افغانستان هستند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *