رامشه انگیز دختر از سرزمین بدخشان، افغانستان است که هر روز بعد از ظهر ها در گوشه ی از کارگاه کوچک نقاشی اش در نزدیکی منطقه پل سرخ کابل دنیایش را با رنگ ها زیبا می سازد.

 

اثر های نقاشی که رامشه انگیز و دیگر هنرمندان در این کارگاه کوچک خلق کرده اند آدمی را به آرامش فرا می خواند و ذهن دختر و یا پسر افغانستانی که پر از دغدغه های سیاسی و ناهنجاری های اجتماعی است را به سوی کلبه ای از آرامش و دور بودن از هر نوع نزاع ها و مشکلات می کشاند.

اثری از بانو انگیز که موج خروشانی را در دریا نشان می دهد توجه هر بیننده‌ی را جلب می کند مخصوصا مردمان شرقی را که دریا نادیده استند و هوس رفتن به ساحل شنی را سال ها در دلهایشان دارند.

در کارگاه هنری بانو انگیز دختران زیادی برای آموزش نقاشی می آیند،ملکه حبیب دختری که دانشجوی سال سوم فلسفه و جامعه شناسی دانشگاه کابل است در این کارگاه هنری مصروف آموزش نقاشی میباشد.
او می گوید هنر برای انسان حس آرامش می دهد و بعد از بسته شدن دانشگاه ها تنها هنر است که مرا آرام کرده و به آینده امیدوار می سازد، او می گوید تشویق های استادان اش او را باانگیزه تر کرده و او را در شرایط سخت که برای دختران بوجود آمده است یاری میکنند.

او می گوید هر دانش آموز و یا دانشجو وقتی از درس و برنامه های درسی اش پس بماند یک حس ناراحت کننده است اما من همیشه کوشش می کنم آن حس را با تلاش خود پاسخ گو باشم و نمی گذارم این حس ناامیدی مرا به انسان تبدیل کند که از جامعه دور و منزوی باشم.
و این ممانعت از اجتماع و تحصیل بیشتر مرا انگیزه میدهد تا خودم باید بیشتر تلاش کنم و باید اراده و همت بلند داشته باشیم تا ممانعت ها را دور بسازیم و به هدف خود برسیم.

رامشه انگیز می گوید گاه گاهی متوجه ظرافت های ساخته شده توسط دست انسان ها می شدم و توجه ام را جلب می کرد همین بود که علامند هنر نقاشی شدم.
او فارغ التحصیل رشته نقاشی از دانشگده هنر های زیبای دانشگاه کابل است و در کنار آن تحصیلات اش را در یکی از دانشگاهای خصوصی در رشته طب دندان نیز تمام کرده است.
بانو رامشه در یکی از انستیتیوت ها در بخش طبی تدریس می کند و بیشتر از سه سال است که فعالیت های هنری را شروع کرده است.

او می گوید در افغانستان اهمیت و ارزش هنر کم است و همچنان می گوید وضعیت مالی تمام هنرمندان در افغانستان به حالت بد قرار دارد و زمینه برای رشد آنها نیست.
او افزود گرچه از لحاظ معنویی برای هنر بها و قیمت نمی توان تعیین کرد اما در زمینه کاری و خرید و فروش تابلو ها هیچ اقدامی از سوی حکومت صورت نگرفته و بازار کار و فروش یک اثر هنری در افغانستان وجود ندارد.

رامشه انگیز، دختر خانمی که در بحبوحه‌ای از ممنوعیت ومحدودیت‌ها، نقاشی می‌کند و شماری از دختر خانم‌های دیگر را هنر نقاشی آموزش می‌دهد.

گالری رامشه در حالی فعالیت می‌کند که مزاج طالبان با هنر نقاشی سازگار نیست. پس از حاکمیت دوباره آنان، بازار هنر نقاشی کم‌رنگ شد و شماری از گالری‌ها در ولایت‌های مختلف بسته شدند.

جواب دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *